چگونه اشتهای خود را کاهش دهیم ؟

4 ماه پیش
چگونه به صورت طبیعی اشتهای خود را کاهش دهیم

چگونه به صورت طبیعی اشتهای خود را کاهش دهیم ؟

روش دیگر تنظیم اشتها به مقدار غذایی که معده تحمل می کند بستگی دارد. هنگامی که می خورید، غذا وارد معده ی شما می شود و آن را پر می کند و سپس به سمت جهاز رودهای حرکت می کند.

هنگامی که غذا هضم و سلول های بدن تغذیه شوند، مادهای شیمیایی به نام کولئوسیستوکینین cholecystokinin CCK آزاد می شود.

CCK با فعال کردن احساس سیری و از کار انداختن اشتها پیام هایی به مغز میفرستد تا بگوید «کافی» است.

با این حال، این واکنش شیمیایی در برخی افراد به معنای واقعی عمل نمی کند.

محققان بر این باورند که شرایط خاصی مانند رژیم مفرط، بی اشتهایی عصبی (Anorexia) و پرخوری عصبی (Bulimia) بر بسیاری از مواد شیمیایی بدن در کنترل اشتها، از جمله CCK تأثیر می گذارد.

برای مثال، محققان معتقدند که در افراد پرخور هم سازوکار CCK درست عمل نمی کند ( به طوری که مغز افراد هرگز پیامی برای دست کشیدن از خوردن دریافت نمی کند) و هم آنقدر سازو کار شیمیایی حساسیت بدن کم می شود که فرد مقادیر زیادی از غذا را زودتر از آنکه مغز قادر به فرستادن پیام رفع گرسنگی و سپری شود می خورد.

در افراد بی اشتها تأثیری مغایر آنچه گفته شد رخ میدهد در این افراد CCK آنقدر حساسیت بالایی دارد که فقط پس از چند لقمه غذا احساس سپری می کنند هنگامی که افراد پرخور عادی بخورند نظام cCK أنها معمولا عادی می شود.

در فرد مبتلا به بی اشتهایی نیز احساس اشباع معده پس از افزایش وزن به حالت عادی برمی گردد.

تفاوت کسانی که اشتهای زیاد دارند با کسانی که بخواطر چاقی میخورند

اکثر کسانی که با اضافه وزن تدریجی مشکل دارند به دلیل داشتن اشتها می خورند نه به این دلیل که گرسنه اند. تفاوت در چیست؟

آیا شده که شلغمی را از خاک در بیاورید و آن را کثیف و خام بخورید؟

یا ترجیح میدهید یک بشقاب کیک شکلاتی دو لایه با بستنی بخورید؟

گرسنگی شما را وادار به اولی می کند و اشتها باعث دومی می شود. منشأ هر دو در مغز است، و هر دو بر مجموعه ای از واکنش های شیمیایی و هورمونی تأثیر می گذارند که در نهایت منتج به عمل فیزیکی خوردن میشود.

نکته ی اصلی باخبر بودن از علائم گرسنگی طبیعی است بنابراین فقط زمانی که گرسنه هستید، بخورید نه فقط به دلیل داشتن اشتها.

رژیم چگونه شما را گرسنه می کند

کارشناسان و محققان رژیم پیتر هرمن و ژانت پالیوی، به طور کامل بیولوژی و روان شناسی خوردن را بررسی کرده اند (به مفاهیم رایج در تغذیه ۱۶، ۱۹۸۸ رجوع کنید).

آنها دریافتند افرادی که سابقه ی رژیم طولانی دارند توانایی تشخیص نشانه های گرسنگی نامحسوس را از دست می دهند، مدت طولانی بر آن سرپوش می گذارند و فقط زمانی گرسنگی را احساس می کنند که دارند از فرط گرسنگی می میرند.

و وقتی می خورند، به دلیل اینکه دیگر قادر به تشخیص نشانه های نامحسوس سیری نیستند پرخوری می کنند.

در واقع بی توجهی بیولوژیکی رژیم گیرندگان دائمی آنقدر دیرینه شده که فقط براساس تأثیرات خارجی مانند زمان خوردن، افکار، و اعتقادات… می خورند یا نمی خورند نه براساس آنچه بدن آنها می گوید.

براساس زیست  شیمی، رژیم مفرط ممکن است موجب به کار افتادن لپتین گرلین شود که در قسمت گذشته در این باره بحث کردیم و روشی فطری در تضمین تغذیه ی مناسب محسوب میشود.

به خاطر داشته باشید، بدن شما برای ادامه ی حیات برنامه ریزی شده و این تضمینی برای حفظ وزن شماست.

به همین دلیل است که بشر قابلیت نامحدودی برای ذخیره ی چربی دارد. البته در دوران قحطی، این خاصیت خیلی به درد می خورد، ولی امروز باری است بر دوش ما.

راه حل چیست ؟

دمنوش لاغری نیوشا به کمک شما می‌آید!

شما میتوانید با کمک دمنوش های نیوشا که خاصیت کاهش اشتهایی دارند، اشتهای کاذب خود را به صورت طبیعی و استاندارد کاهش دهید.

لطفا امتیاز دهید
0

دیدگاه شما

16 + دو =

بدون دیدگاه

    تماس با ما