چای سبز بهتر است یا چای سیاه ؟

9 ماه پیش
چای سبز بهتر است یا چای سیاه

چای سبز بهتر است یا چای سیاه | کدام یک سالم تر است ؟

چای توسط افراد در سراسر جهان مورد علاقه است.
هر دو چای سبز و سیاه از برگ های گیاه Camellia sinensis (1) ساخته می شوند.
تفاوت کلیدی بین این دو این است که چای سیاه تخمیر شده است و چای سبز نه.
برای ایجاد چای سیاه، برگ ها ابتدا نورد می شوند و سپس در معرض هوا قرار می گیرند تا فرآیند تخمیر را آغاز کنند.
این واکنش باعث می شود که برگ ها به رنگ قهوه ای تیره تبدیل شوند و طعم را افزایش و تشدید کنند.
از سوی دیگر، چای سبز برای جلوگیری از تخمیر و استفاده از چای سبز سرخ شده است و از چای سیاه بسیار سبک تر است.
این مقاله تحقیق در مورد چای سبز و سیاه را برای تعیین اینکه کدام یک سالم تر است بررسی می کند.

مزایای مشترک چای سبز و سیاه

در حالی که چای سبز و سیاه تفاوت دارند، ممکن است برخی از مزایای سلامتی هم برایشان فراهم شود.

می تواند از قلب شما محافظت کند

هر دو چای سبز و سیاه در یک گروه از آنتی اکسیدان های محافظ به نام پلی فنول ها غنی هستند.
حتی به طور خاص، هر دو آنها فلاونوئیدها، یک زیر گروه از پلی فنل ها را تشکیل می دهند.
با این حال، آنها در نوع و مقدار فلاونوئیدها متفاوت است. به عنوان مثال، چای سبز دارای مقدار بسیار بالایی از اپی هیالوکاتچین 3-گالات (EGCG) است، در حالی که چای سیاه منبع غنی از تئوفلاوین ها است.
فلاونوئیدها در هر دو چای سبز و سیاه، قلب شما را حفظ می کنند.
یک مطالعه ی حیوانی نشان داد که چای سبز و سیاه در جلوگیری از تشکیل پلاك عروق خونی به میزان 26 درصد در پایین ترین دوز و حداكثر 68 درصد در بیشترین میزان آن موثر است.

این مطالعه همچنین نشان داد که هر دو نوع چای باعث کاهش LDL کلسترول بد و تری گلیسیرید شد.
دو بررسی، هر بررسی بیش از 10 مطالعات کیفی، دریافتند که چای سبز و سیاه نیز میتواند فشار خون شما را کاهش دهد.
علاوه بر این، بررسی دیگری در مورد مطالعات چای سبز نشان داد افرادی که فنجان 1-3 فنجان در روز مصرف کردند 19٪ و 36٪ خطر ابتلا به حمله قلبی و سکته مغزی را کاهش داد، در مقایسه با افرادی که کمتر از یک فنجان چای سبز در روز داشتند .
به همین ترتیب، نوشیدن حداقل سه فنجان چای سیاه ممکن است 11٪ خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش دهد.

می تواند عملکرد مغز را افزایش دهد

چای سبز و سیاه هر دو شامل کافئین، محرک شناخته شده است.
چای سبز حاوی کافئین کمتری نسبت به چای سیاه است – حدود 35 میلی گرم کافئین در هر فنجان 8 میلی لیتر برای چای سبز، در مقایسه با 39 تا 109 میلی گرم برای همین عمل چای سیاه.
کافئین سیستم عصبی خود را با مسدود کردن آدنوزین عصبی مهارکننده تحریک می کند. همچنین کمک به انتشار نوروترانسمیاتورهای تقویت کننده روح مانند دوپامین و سروتونین .
در نتیجه، کافئین می تواند هوشیاری، خلق و خوی، هوشیاری، زمان واکنش و فراخوانی کوتاه مدت را افزایش دهد .
چای سبز و سیاه نیز حاوی اسید آمینه L-theanine است که در قهوه وجود ندارد.
تصور می شود که L-theanine از مانع خون مغزی عبور کند و موجب آزاد شدن یک انتقال دهنده عصبی مهار کننده در مغز به نام گاما آمینو بوتیریک اسید (GABA) شود که باعث می شود حالت آرامش، اما هشدار.
در عین حال، آن نیز باعث آزاد شدن هورمونهای تقویت کننده روحیه دوپامین و سروتونین می شود.

فکر می کنم L-theanine اثرات کافئین را متعادل می کند. دو ماده ممکن است حتی یک تعامل مثبت داشته باشند.
یک مطالعه نشان داد افرادی که مصرف L-theanine و کافئین را با هم داشتند توجه بیشتری نسبت به زمانی که تنها به تنهایی استفاده می شد.
به طور کلی، L-theanine کمی بیشتر در چای سبز از چای سیاه وجود دارد، هرچند که مقدار آن به میزان قابل توجهی متفاوت است .
هر دو چای سبز و سیاه، جایگزین های عالی برای قهوه برای افرادی هستند که خواهان خستگی روحیه بدون بی توجهی قهوه هستند.

چای سبز غنی از آنتی اکسیدان قوی EGCG است
چای سبز یک منبع عالی از آنتی اکسیدان اپیگلوکاتچین 3-گالات (EGCG) است.

گرچه چای سبز دارای پلی فنول های دیگر مانند کاتچین و اسید گالیک است، EGCG به عنوان قوی ترین و احتمالا مسئول بسیاری از مزایای سلامت چای سبز محسوب می شود.

در اینجا لیستی از مزایای احتمالی EGCG در چای سبز می باشد:

سرطان : مطالعات آزمایشگاهی نشان داده است که EGCG در چای سبز می تواند ضرب سلول های سرطانی را مهار و باعث مرگ سلول های سرطانی شود.
بیماری آلزایمر : EGCG ممکن است قادر به کاهش اثرات مضر پلاک آمیلوئید که در بیماران آلزایمر ایجاد می شود.
ضد خستگی : یک مطالعه نشان داد که موش هایی که مصرف نوشیدنی حاوی EGCG را دارند به جای آب، زمان های شنا را قبل از خستگی طولانی مدت گذرانده اند.
حفاظت از کبد : EGCG نشان داده است که کبد چرب در موش های مبتلا به رژیم غذایی با چربی کم کاهش می یابد.
ضد میکروبی : این آنتی اکسیدان می تواند موجب آسیب به دیواره سلولی باکتری شود و حتی انتقال برخی از ویروس ها را نیز کاهش دهد.
آرام بخش : ممکن است با گیرنده های مغز شما ارتباط برقرار کند تا تأثیر آرام بخش بر روی بدن شما داشته باشد.
اگر چه بیشتر تحقیقات در مورد ویژگی های EGCG در چای سبز در مطالعات آزمایشگاهی یا حیوانی صورت گرفته است، یافته ها اعتبار مزایای نوشیدن چای سبز را به اثبات می رسانند.

چای سیاه حاوی Theaflavins مفید است

Theaflavins یک گروه از پلی فنل است که منحصر به چای سیاه است.
آنها در طول روند تخمیر تشکیل شده و 3-6٪ از تمام پلی فنولها را در چای سیاه تشکیل می دهند.
به نظر می رسد تئوفلاوین ها به نفع بسیاری از سلامتی هستند – همه مربوط به توانایی آنتی اکسیدان ها هستند.
این پلی فنل ها می توانند سلول های چربی را از آسیب رادیکال های آزاد محافظت کنند و از تولید آنتی اکسیدانی طبیعی بدن خود حمایت کنند.
علاوه بر این، آنها ممکن است مسئول محافظت از قلب و عروق خونی شما باشند.

یک مطالعه حیوانی دریافت که تئوفلاوین ها می توانند خطر ایجاد پلاک را در عروق خونی کاهش دهند و باعث افزایش التهاب و افزایش میزان اکسید نیتریک می شوند که به رگ های خونی شما کمک می کند.
علاوه بر این، تئوفلاوین ها به طور قابل توجهی کاهش کلسترول و میزان قند خون را نشان می دهد.
آنها حتی ممکن است باعث شکست چربی شوند و به عنوان یک کمک بالقوه برای مدیریت چاقی توصیه می شود.
در واقع، تئوفلاوین ها در چای سیاه ممکن است ظرفیت آنتی اکسیدانی همانند پلی فنل در چای سبز داشته باشند.

کدام یک را باید نوشید؟

چای سبز و سیاه دارای مزایای مشابه است.
در حالی که آنها در ترکیب پلی فنول ها متفاوت هستند، ممکن است اثرات مثبتی بر عملکرد سلول های خونی داشته باشند.
بیشتر تحقیقات نشان می دهد چای سبز دارای خواص آنتی اکسیدانی قوی تر از چای سیاه است، اما یک مطالعه نشان داد که چای سبز و سیاه دارای اثرات آنتی اکسیدانی موثر است.
هرچند هر دو حاوی کافئین هستند، چای سیاه اغلب سبب انتخاب سبز برای افراد حساس به این محرک می شود.
علاوه بر این، چای سبز حاوی بیشتر L-theanine، اسید آمینه است که آرام بخش است و می تواند اثرات کافئین را متعادل کند.

اما اگر شما به دنبال یک کافئین ضربه هستید که به اندازه قهوه قوی نیست، چای سیاه می تواند یک گزینه عالی برای شما باشد.
به یاد داشته باشید که هر دو چای سیاه و سبز حاوی تانن هستند، که می تواند به مواد معدنی متصل شود و ظرفیت جذب آنها را کاهش دهد. بنابراین، چای ممکن است بهتر باشد بین وعده های غذایی مصرف شود.

خط پایین

چای سبز و سیاه دارای مزایای سلامتی مشابه، از جمله برای قلب و مغز شما است.
پروفایل آنتی اکسیدان آنها متفاوت است، اما در حالی که چای سبز ممکن است دارای آنتی اکسیدان های قوی تر باشد، شواهد علمی به شدت از یک چای بر روی یک دیگر تجلیل نمی کنند.
هر دو شامل کافئین محرک و L-theanine است که دارای اثر آرام بخش است.
حقیقت این است که هر دو عالم عالی برای رژیم غذایی شما هستند.

healthline.com

5 (100%) 5 votes
0

دیدگاه شما

4 × 2 =

بدون دیدگاه

    تماس با ما