4 تحریک کننده در چای – به جز کافئین

2 سال پیش
مواد موثر در چای

مواد موثر در چای – به جز کافئین

مواد موثر در چای
چای دارای 4 ماده است که اثرات تحریک کننده روی مغز شما دارد.
شناخته شده ترین کافئین، محرک قوی است که شما همچنین می توانید از قهوه و نوشیدنی های نوشیدنی دریافت کنید.
چای همچنین دارای دو ماده مربوط به کافئین است: تئووبارین و تئوفیلین.
در نهایت، آن را یک اسید آمینه منحصر به فرد به نام L-theanine فراهم می کند، که برخی از اثرات بسیار جالب در مغز است.

این مقاله در مورد این 4 محرک در چای بحث می کند.

چای-و-اثرات

روز دیگر، من با یکی از دوستانم درباره اثرات روانشناختی قهوه و چای صحبت کردم.
هر دو حاوی کافئین هستند و بنابراین اثر مغزی مانند مغز دارند، اما ما موافقت کردیم که ماهیت این اثرات کاملا متفاوت است.
دوست من از یک تقلید جالب استفاده کرد: تأثیری که از طریق چای تهیه می شود، این است که به آرامی تشویق می شود که مادربزرگ دوست داشته باشی، در حالی که قهوه مانند یک افسر ارتشی لگد می زند.
پس از گفتگو، من خواندن چای و چگونگی بر ذهن را انجام داده ام.
من اشتباه نکنم، من عاشق قهوه هستم و معتقدم که سالم است. در حقیقت، من تمایل دارم آن را به عنوان نوشیدنی سالم مورد علاقه من تمام وقت بنامم.
با این حال، قهوه قطعا منفی است.
در حالی که منجر به تقویت انرژی قوی و قوی می شود، من اعتقاد دارم که گاهی اوقات مانع از انجام کارهای زیادی می شود، زیرا احساس “سیمی” می تواند منجر به غرور مغز من شود.
این اثر تحریک کننده قهوه باعث می شود که من زمان زیادی را صرف کارهای غیر مفید مانند چک کردن ایمیل ها، پیمایش از طریق فیس بوک، خواندن اخبار خبری بی نظیر و غیره
به نظر می رسد که چای دارای کافئین کمتری نسبت به قهوه است، اما همچنین حاوی سه ماده محرک است که ممکن است نوعی اثر متقابل داشته باشد.

کافئین – مواد روانگردان به طور گسترده مورد استفاده در جهان

کافئین ماده روانگردان به طور گسترده ای مورد استفاده در جهان است.
این به نظر می رسد یک چیز خوب است، اما لازم نیست که باشد.
قهوه، بزرگترین منبع کافئین، همچنین یکی از بزرگترین منابع آنتی اکسیدان ها در رژیم غربی است و مصرف آن با مزایای سلامتی مختلف همراه است.
دومین منبع بزرگ کافئین در سراسر جهان، چای است که به تناسب میزان نوع کافئین به مقدار کافئین کمک می کند.
کافئین سیستم عصبی مرکزی را تحریک می کند، هوشیاری را افزایش می دهد و خواب آلودگی را کاهش می دهد.
نظریه های متعددی در مورد چگونگی کارکرد آن وجود دارد. یکی از اصلی این است که اعتقاد بر این است که یک انتقال دهنده عصبی مهار کننده به نام آدنوزین در سیناپس های خاص مغز، منجر به اثر محرک خالص شود.
اعتقاد بر این است که آدنوزین در طول روز در مغز افزایش می یابد، نوعی “فشار خواب” ایجاد می کند. بیشتر آدنوزین، تمایل به خواب رفتن بیشتر است. کافئین تا حدودی این اثر را تغییر می دهد.
تفاوت اصلی بین کافئین در قهوه و چای این است که چای بسیار کمتر از آن است. فنجان قهوه قوی 100 تا 300 میلی گرم کافئین می دهد، در حالی که یک فنجان چای ممکن است 20 تا 60 میلی گرم باشد.

تئوفیلین و تئوبرومین

تئوفیلین و تئوبرومین هر دو مربوط به کافئین هستند و متعلق به یک دسته از ترکیبات ارگانیک به نام Xanthines هستند.
آنها هر دو دارای اثرات فیزیولوژیکی متعددی بر بدن دارند.
تئوفیلین عضلات صاف را در راه هوایی استراحت می دهد، باعث می شود تنفس راحت تر و در عین حال باعث تحریک میزان و نیروی انقباض قلب شود.
ترومرومین همچنین می تواند قلب را تحریک کند، اما اثر دیورتیک خفیفی دارد و جریان خون را در اطراف بدن بهبود می بخشد، منجر به کاهش خالص فشار خون می شود.
لوبیا کاکائو همچنین منابع خوبی از این دو ماده هستند.
مقدار این مواد در یک فنجان چای بسیار کوچک است، بنابراین اثر خالص آنها بر روی بدن احتمالا ناچیز است.
برخی از کافئین مصرف می شود به تئوفیلین و تئوبارین متابولیزه می شود، بنابراین هر بار که شما مصرف کافئین می کنید، سطح غیرمستقیم این دو متابولیت کافئین را افزایش می دهد.

L-Theanine – یک اسید آمینه روانگردان با خواص منحصر به فرد

آخرین ماده بسیار جذاب از چهار است.
این یک نوع منحصر به فرد از اسید آمینه به نام L-theanine است. این عمدتا در گیاه چای (Camellia sinensis) یافت می شود.
مانند کافئین، تئوفیلین و تئوباریم، می تواند مغز را با عبور از مانع خون مغزی وارد کند.
در انسان، L-theanine موجب ایجاد امواج مغزی به نام امواج آلفا می شود که با آرامش هشدار ارتباط دارد. این شاید دلیل اصلی جهش های مختلف و ملایم است که چای تولید می کند.
L-theanine ممکن است بر انتقال دهنده های عصبی مغز مانند GABA و دوپامین تاثیر بگذارد.
برخی مطالعات پیشنهاد کرده اند که L-theanine، به ویژه هنگامی که با کافئین ترکیب می شود، می تواند توجه و عملکرد مغز را بهبود بخشد.

خط پایین

چای ممکن است جایگزین مناسب برای افرادی باشد که نسبت به مقادیر بالای کافئین در قهوه حساس هستند.
با توجه به L-theanine و اثر آن بر امواج آلفا در مغز، ممکن است انتخاب خوبی از قهوه برای کسانی که نیاز به تمرکز برای مدت طولانی است.
من شخصا احساس می کنم خیلی خوب زمانی که من چای (چای سبز، در مورد من) نوشیدن. من احساس آرامش می کنم، متمرکز می شوم و حس بیش از حد سیمی که قهوه به من اجازه نمی دهد، دریافت نمی کنم.
با این حال، من یک اثر انگیزشی قوی از قهوه را دریافت نمی کنم – زخم ذهنی من بعد از نوشیدن یک فنجان قوی.
در مجموع، من معتقدم که هر دو چای و قهوه، جوانب مثبت و منفی خود را دارند.
برای من چای به نظر می رسد بهترین انتخاب در هنگام کار بر روی کامپیوتر یا مطالعه است، در حالی که قهوه برای فعالیت های جسمانی مانند کار کردن مناسب تر است.

healthline.com

0

دیدگاه شما

چهارده + 10 =

بدون دیدگاه

تماس با ما